Svinesundsförbindelsen
Svinesundsförbindelsen är den i särklass mest trafikerade gränsövergången mellan Norge och Sverige. Den första bron stod klar 16 juni 1946, något försenad på grund av Tysklands invasion utav Norge under andra världskriget. Med en allt mer ökande trafikmängd togs det nödvändiga beslutet att en ny modernare bro med en längd på 700 meter behövdes uppföras. De historiska första spadtagen togs av Torild Skogsholm (norska samferdselsministern) och Björn Rosengren (svenske näringsministern) i augusti 2002, den nya bron invigdes 10 juni 2005.
Finansiering av den nya bron
Slutpriset för den nya bron hamnade på dryga 1 400 miljoner och då ska man veta att kostnaden för betalstationen inte är inräknad. När det kommer till sådan här enorma belopp räcker det inte med något av de lån som finns samlade på Internet. Utan finansieringen av hela projektet sker via vägavgifter.
Sedan den 1 november 2015 finns en automatiserad betalstation på den norska sidan av bron som är gemensam för de båda länderna, det går således inte att betala på plats längre. En stor nyhet är att det ser idag ut som om avgiften för överfarten kommer att tass bort redan i slutet av 2020, detta flera år tidigare än beräknat.
Svinesundsbroarna är idag ett välkänt landmärke för såväl norrmän som svenskar.
Uppdaterad senast: